Jak Ford buduje samochody elektryczne? Ambitny plan i ważne wartości, także w Europie

Ford Motor Company zamierza osiągnąć globalną neutralność węglową do 2050 roku, ustanawiając jednocześnie etapowe cele w zakresie neutralności węglowej, aby jeszcze pilniej stawić czoła wyzwaniom związanym ze zmianami klimatycznymi, na przykład w Europie.
Firma ogłosiła tę zapowiedź publikując 21. roczny Raport Zrównoważonego Rozwoju. Ford jest jedynym spośród głównych producentów samochodów w USA, zaangażowanym w działania mające na celu redukcję emisji CO2 zgodnie z Paryską Umową Klimatyczną i współpracującym ze stanem Kalifornia na rzecz zaostrzenia standardów emisji gazów cieplarnianych przez pojazdy.
W Europie Ford wykorzystuje już w 100 procentach zieloną energię elektryczną do zasilania wszystkich swoich zakładów w Wielkiej Brytanii, zakładu w Krajowa w Rumunii oraz wszystkich zakładów w Kolonii w Niemczech, łącznie z montażem pojazdów i fabrykami silników. Ford spodziewa się, że Europa będzie jednym z pierwszych regionów świata, który stanie się neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla.
W listopadzie ubiegłego roku Ford of Europe przyłączył się również do inicjatywy na rzecz współpracy firm, rządów i organizacji w celu opracowania strategii zrównoważonej Europy do 2030 roku, zainicjowanej przez CSR Europe, europejską sieć biznesową na rzecz zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności korporacyjnej. Wezwanie do działania zostało poparte przez 380 dyrektorów generalnych w 24 krajach europejskich, w tym przez Stuarta Rowleya, prezesa Ford of Europe.
Wcześniej firma ogłosiła plan wykorzystania w 100 procentach lokalnie pozyskiwanej energii odnawialnej dla wszystkich swoich zakładów produkcyjnych na świecie do 2035 roku. Oznacza to, że energia będzie pochodziła wyłącznie ze źródeł, które w naturalny sposób są uzupełniane - takich jak energia wodna, geotermalna, wiatrowa lub słoneczna.
Neutralność węglowa odnosi się do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla poprzez równoważenie takiej emisji z usuwaniem węgla. Aby osiągnąć ten cel, Ford skoncentruje się początkowo na trzech obszarach, które odpowiadają za około 95% emisji CO2 - używanie pojazdów, baza zaopatrzeniowa i zakłady produkcyjne.
Ford zapowiedział, że wyznacza cel na rok 2050 z pełną świadomością wyzwań, takich jak przyzwolenie klientów, regulacje rządowe, warunki ekonomiczne oraz dostępność odnawialnej, neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla energii elektrycznej i paliw odnawialnych.
– Możemy opracowywać i produkować wspaniałe samochody, utrzymywać i umacniać silną pozycję firmy, a jednocześnie chronić naszą planetę - w rzeczywistości te dążenia uzupełniają się wzajemnie – powiedział Bob Holycross, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju, środowiska i bezpieczeństwa. – Nie znamy jeszcze odpowiedzi na wszystkie pytania, ale jesteśmy zdeterminowani do współpracy ze wszystkimi naszymi globalnymi i lokalnymi partnerami oraz akcjonariuszami, aby te odpowiedzi znaleźć.
Ford dąży również do opracowania celów zatwierdzonych i zdefiniowanych przez inicjatywę Science Based Targets dla swoich emisji w Zakresach 1, 2 i 3. Zakres 1 obejmuje bezpośrednie emisje ze źródeł będących własnością firmy lub kontrolowanych przez nią, natomiast Zakres 2 obejmuje pośrednie emisje z produkcji zakupionej energii elektrycznej, parowej, grzewczej i chłodniczej zużywanej przez Forda. Zakres 3 dotyczy między innymi emisji samochodów sprzedawanych przez Forda i emisji generowanej przez jego bazę zaopatrzeniową.
Zobowiązanie dotyczące roku 2050 oznacza, że Ford nadal będzie zwiększał efektywność swoich samochodów i wszelkich operacji w zakresie ochrony środowiska. W 2019 roku firma poszerzyła swoją strategię klimatyczną, aby znaleźć skuteczniejsze sposoby na zintegrowanie pragnień i potrzeb ludzi oraz swojej działalności, w tym potencjału technologicznego, poprzez zastosowanie myślenia projektowego skoncentrowanego na człowieku.
Interdyscyplinarny zespół Forda grupujący specjalistów z całego świata - w tym ze Stanów Zjednoczonych, Europy i Chin - opracował neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla model firmy po przeanalizowaniu informacji na temat środowiska, klientów, technologii, prawodawstwa, energii, strategii konkurencyjności, oceny cyklu życia i innych czynników.
Sprostanie wyzwaniom związanym ze zmianami klimatycznymi jest dla Forda kluczowym obowiązkiem i strategicznym priorytetem.
Obejmuje to działania na rzecz ograniczenia globalnego wzrostu temperatury zgodnie z Porozumieniem Paryskim.
Mindy Lubber, dyrektor generalna i prezes Ceres, organizacji non-profit zajmującej się zrównoważonym rozwojem, z uznaniem przyjęła długoterminowy cel Forda i zachęciła inne firmy do pójścia w jego ślady.
– Gratulujemy Fordowi przyjęcia zobowiązania do osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 roku – powiedziała. – Ford zdaje sobie sprawę z pilnej potrzeby rozwiązania problemu zmian klimatycznych, a my wzywamy wszystkie firmy do podjęcia działań i zaangażowania się w realizację opartych na naukowych podstawach celów w ramach swoich globalnych organizacji.
Ford zainwestuje ponad 11,5 miliarda dolarów w pojazdy elektryczne do 2022 r. i zobowiązuje się do zaoferowania zelektryfikowanej wersji każdego samochodu osobowego, który wprowadzi na rynek w Europie, dzięki czemu do końca przyszłego roku zwiększy europejską gamę zelektryfikowanych pojazdów do 18 modeli, wśród których znajdą się pojazdy z łagodnym napędem hybrydowym, w pełni hybrydowe, hybrydowe z gniazdem plug-in oraz akumulatorowe pojazdy elektryczne.
Pozostałe kluczowe informacje z Raportu
Oprócz celów i osiąganych postępów Forda w zakresie neutralności węglowej, raport podkreśla działania firmy w dziedzinie zrównoważonego rozwoju w całej firmie i na całym świecie, a w tym:
Aby dowiedzieć się więcej na temat zaangażowania firmy Ford w zrównoważony rozwój, postępów i zobowiązań, odwiedź stronę sustainability.ford.com.