10.06.2020

Ford i Volkswagen podpisują umowy dotyczące wspólnych projektów w segmentach pojazdów użytkowych, elektrycznych i autonomicznych

Ford Motor Company i Volkswagen AG podpisały dziś umowy, dzięki którym spodziewają się zaspokoić szybko zmieniające się potrzeby swoich klientów w Europie i innych regionach. Umowy zakładają wykorzystanie uzupełniających się zasobów obu firm w segmentach średnich samochodów dostawczych i komercyjnych pojazdów elektrycznych.

Plany współpracy zostały po raz pierwszy ogłoszone przez Forda i Volkswagena w lipcu ubiegłego roku.

Koncerny oczekują, że sojusz wpłynie na poprawę oceny jakości produktów wśród obecnych i przyszłych klientów, czemu posłuży szybsze wprowadzanie innowacji w ofercie pojazdów, korzystanie z nowych technologii, zapewnianie lepszej funkcjonalności i oferowanie większej liczby modeli.  Sygnatariusze umowy przewidują, że stały wzrost zapotrzebowania światowego przemysłu na pojazdy użytkowe i pojazdy elektryczne o wysokich osiągach, wpłynie na wzrost wartości produktów obu firm.

Sojusz zakłada:

Wprowadzenie średniej wielkości pick-upa, opracowanego i zbudowanego przez Forda, który od 2022 roku będzie sprzedawany przez Volkswagena w gamie Volkswagen Samochody Dostawcze jako Amarok

Wzmocnienie pozycji obu firm na rynku pojazdów użytkowych już od 2021 r. poprzez wprowadzenie miejskiego samochodu dostawczego opartego na najnowszym modelu Caddy, opracowanego i zbudowanego przez Volkswagen Samochody Dostawcze, a także poprzez wprowadzenie jednotonowego furgonu dostawczego, stworzonego przez Forda;

Do roku 2023 zwiększenie zróżnicowania oraz poszerzenie oferty pojazdów elektrycznych i zeroemisyjnych Forda w Europie, poprzez wprowadzenie modelu opracowanego na platformie Modular Electric Drive lub MEB Volkswagena.

Firmy oczekują, że podczas pełnego cyklu życia produktów powstanie do 8 milionów egzemplarzy średnich pick-upów i obu samochodów dostawczych, których dotyczy współpraca.

– W świetle pandemii COVID-19 i jej skutków dla światowej gospodarki, bardziej niż kiedykolwiek konieczne jest zawiązywanie odpornych sojuszy między silnymi firmami – powiedział prezes zarządu Grupy Volkswagen dr Herbert Diess.  – Współpraca skutecznie obniży koszty prac rozwojowych, umożliwiając szerszą dystrybucję pojazdów elektrycznych i dostawczych na świecie, a także wzmocni pozycję obu firm.

– Sojusz pojawia się w czasach ogromnego entuzjazmu, towarzyszącemu ekspansji coraz bardziej inteligentnych, skomunikowanych pojazdów w coraz bardziej inteligentnym świecie – powiedział dyrektor generalny Ford Motor Company Jim Hackett.  – Stwarza to ogromną szansę na wprowadzanie innowacji i rozwiązanie wielu światowych wyzwań transportowych oraz zapewnienie wyjątkowych korzyści klientom – nawet jeśli firmy staną przed większym wyborem, w jaki sposób wykorzystywać swoje pieniądze.

Zarówno Ford, jak i Volkswagen wyrobiły sobie doskonałą renomę jako producenci pick-upów i samochodów dostawczych, oferując takie popularne modele, jak Ford Ranger i Ford Transit, a także Volkswagen Transporter, Crafter, Caddy i Amarok.

– Pojazdy dostawcze są dziś podstawą oferty Forda, to obszar, w którym oczekujemy wzmocnienia działań i rozwoju w segmentach, które obejmie współpraca z Volkswagenem. Zapewni to obu koncernom znaczące korzyści finansowe na etapie rozwojowym i produkcyjnym – powiedział Jim Farley, dyrektor operacyjny Ford Motor Company.  – Ford samodzielnie wprowadzi w ciągu najbliższych 24 miesięcy wersje elektryczne Transita i F-150 dla klientów komercyjnych, którzy coraz bardziej potrzebują modeli zeroemisyjnych o wysokich osiągach, skomunikowanych z siecią, przekazujących dane, wyposażonych w systemy sztucznej inteligencji.

– Współpraca z Fordem jest kluczowym elementem naszej strategii GRIP 2025+ i częścią obecnej transformacji Volkswagen Samochody Dostawcze – powiedział Thomas Sedran, prezes zarządu Volkswagen Samochody Dostawcze.  – Długoterminowa współpraca z Fordem umocni naszą bardzo dobrą pozycję w segmencie lekkich samochodów dostawczych, szczególnie na głównych rynkach europejskich i jest dowodem, że sukcesywnie – krok po kroku – realizujemy nasze plany.

Wykorzystanie w europejskiej gamie Forda volkswagenowskiej platformy MEB będzie kolejnym kamieniem węgielnym strategii Volkswagena, zakładającej upowszechnianie pojazdów elektrycznych i dalszym krokiem obu firm w stronę realizacji zobowiązań porozumienia paryskiego z 2015 r.  Volkswagen i Ford planują analizę dodatkowych dróg współpracy w zakresie rozwijania pojazdów elektrycznych.

Ford liczy na wprowadzenie w ciągu kilku lat – począwszy od roku 2023 – 600 000 pojazdów elektrycznych, korzystających z architektury MEB, którą stworzono dla pojazdów z napędem elektrycznym, z myślą o kompromisie przestrzeni i oszczędności.  Pojazd, który zostanie zaprojektowany i skonstruowany przez Forda w Kolonii-Merkenich, będzie kolejnym elementem gamy w pełni elektrycznego Mustanga Mach-E, którego sprzedaż rozpocznie się w roku 2021 r.

Ponadto obie firmy we współpracy ze spółką Argo AI stworzą odrębne, nastawione na wysoką produktywność działy zajmujące się pojazdami autonomicznymi, opartymi na technologiach opracowanych przez Argo AI.  W ubiegłym tygodniu Volkswagen zrealizował wcześniej ogłaszany plan inwestycji w spółkę z Pittsburgha Argo AI, w której Ford miał już udziały i partycypował w jej pracach rozwojowych.

Niezależne decyzje Volkswagena i Forda o zaangażowaniu inwestycyjnym w prace Argo AI, świadczą o zaawansowaniu technicznym i postępie w rozwoju pojazdów autonomicznych, jakie osiągnęła liderująca tej branży firma Argo AI. Wskazują także, jak sojusze mogą wpływać na przyspieszenie opracowania przełomowych technologii, wymagających zwykle czasu i kapitału. 

System jazdy autonomicznej Argo AI jest pierwszym, który uzyskał komercyjne plany wdrożenia w Europie i Stanach Zjednoczonych.  Globalny zasięg Forda i Volkswagena zapewni platformie Argo AI największy potencjał ekspansji geograficznej spośród wszystkich znanych systemów jazdy autonomicznej.  Zasięg i skala są ważnymi czynnikami w opracowywaniu solidnego i rentownego systemu jazdy autonomicznej.

Umowa Volkswagena i Forda nie przewiduje wprowadzenia udziałów wzajemnych w kapitale obu firm, które pozostaną rynkowymi konkurentami.



Aktualności i wydarzenia



Zasady i warunki Polityka prywatności Kariera